Bilens sikkerhed efter en skade
Moderne biler er designet til at være så sikre som muligt fra fabrikken, men det kan dårlige reparationer hurtigt gøre op med. Derfor er det vigtigt, at du vælger et autoriseret værksted, når uheldet er ude. Autohuset Vestergaard sørger for, at du kommer sikkert på vejen igen.
I de gode gamle dage kunne en bil lappes sammen med ståltråd, mens sikkerhed var et spørgsmål om, hvorvidt bilen vejede det samme som en kampvogn. I dag bliver biler mere sikre år for år, men det stiller også større krav til reparationer for at værne om sikkerheden.
»Sensorer og karrosseriet er i en helt anden liga end før i tiden. Repareres en bil forkert, så risikerer du i værste fald, at den krøller fuldstændig sammen i det tilfælde, at du er involveret i et nyt uheld,« siger Anders Rasmussen, chef for Autohuset Vestergaards skadecentre i Odense og Kolding.
Siden Volvo opfandt sikkerhedsselen i 1959, som skønnes at have reddet mere end en million liv, er der dog sket mange nye tiltag for at gøre moderne biler mere sikre.
Alligevel mistede 199 personer livet i trafikken i 2019, viser tal fra Vejdirektoratet. Det er flere trafikdræbte, end der har været i 2017 og 2018. Næsten halvdelen af de dræbte i 2019 mistede livet i eneulykker eller frontalkollisioner, og ifølge FDM er frontale kollisioner den type trafikulykker, der koster flest liv og giver de værste skader.
Derfor handler sikkerhed i dag også om sensorer til ABS-bremser og ESP-systemer, men særligt karrosseriet er i en helt anden liga, hvor bl.a. vangen, der løber fra front til bagende under bilen, kan redde liv på grund af sin opbygning. Derfor er det også vigtigt, at du vælger et autoriseret værksted med kompetente teknikere til at reparere din bil.
Ved nyt uheld kan bilen krølle sammen
Rammer du f.eks. cyklist, kan det være fatalt
Forringet sikkerhed ved nyt uheld for alle i bilen