09.09.2021

Ny forbedret Recharge plug-in hybrid-drivline

Større rækkevidde og mindre CO2-udslip til Volvo Cars nye Recharge plug-in hybrid-drivline

En ny forbedret Recharge plug-in hybrid-drivline er netop blevet introduceret af Volvo Cars på sine 90- og 60-seriemodeller. Den elektriske rækkevidde øges betragteligt og giver samtidig en lavere CO2 udledning, større ydeevne og bedre køreegenskaber. Volvo Cars’ nye generation af plug-in hybrider præsterer at bringe den elektriske rækkevidde op til 90 kilometer* på en enkelt opladning, hvilket betyder, at en stor del af de Volvo-ejere, der har adgang til opladning hjemme eller på jobbet, kan få dækket det daglige kørselsbehov på ren el.*

Flere hestekræfter og et større batteri

Af de vigtigste forbedringer hører et nyt langdistance-batteri med et tredje cellelag, som øger den nominelle energi fra 11,6kWh til 18,8kWh, og en kraftigere bagerste elmotor, der nu leverer 145 hk. Den ekstra elektriske effekt resulterer i en samlet ydelse på 350 hk for Recharge T6 og 455 hk for Recharge T8-modellerne.

Den øgede batterikapacitet betyder, at flere kunder primært vil kunne køre i el-tilstand, og Volvo Cars vurderer, at den nye drivline har potentiale til at reducere CO2-udledningen med op til 50 procent i følge WLTP-normen.

"Vi skriver 2021, og folk skal ikke længere være afhængige af fossile brændstoffer, når de pendler," udtaler Henrik Green, teknologichef hos Volvo Cars. "Vores nye plug-in hybrider leverer den elektriske rækkevidde, der er nødvendig i langt de fleste menneskers hverdag."

’One Pedal Drive’ introduceres på flere modeller

Den forbedrede og nye elmotor er med til at øge effektiviteten på baghjulene med 65 procent. Det medfølger en bedre ydeevne og køreegenskaber. I kombinationen med det forstærkede batteri giver den opgraderede elmotor et mere kompetent firehjulstræk.

Af andre væsentlige forbedringer kan nævnes, at udvalgte modeller får tilføjet en ”one pedal drive”-funktion, som kan hjælpe med at give føreren en særlig flydende og intuitiv køreoplevelse. Denne funktion, der allerede ses på de fuldelektriske Volvo-modeller, giver føreren mulighed for at kontrollere både acceleration og deceleration kun ved brug speederen. Funktionen vil i første omgang blive introduceret i Volvo XC60, S90 og V90 Recharge plug-in hybriderne.

Den større batterikapacitet er en stor fordel på kolde- og varme dage. Selvom bilen ikke er tilsluttet med strømkabel, kan kabinen forvarmes eller forkøles i Volvos app.

Fremtiden er elektrisk

Målsætningen for Volvo Cars er at blvie førende spiller for elbiler i premiumsegmentet. Inden udgangen af 2030 sigter Volvo Cars mod at være et rent elbilselskab. Samtlige biler med forbrændingsmotor vil til den tid være udfaset i den globale portefølje.

Kundeundersøgelser viser, at Volvo Cars’ plug-in hybrider allerede nu bliver kørt i ren elektrisk tilstand i omkring halvdelen af tiden. Den nye opgradering af drivlinen vil øge denne procentdel og yderligere cementere deres position som 'deltids-elbiler'.

"Plug-in hybrider er vigtige, da de ofte er et springbræt for mange bilister, før de køber en fuldelektrisk bil," udtaler Henrik Green. "Vi mener, at denne opgradering vil demonstrere det potentiale, der findes i plug-in hybriderne, når den elektriske rækkevidde øges, og dermed føre os tættere på vores ambition om at blive en fuldelektrisk producent i 2030."

Den nye drivline introduceres på alle Volvo Recharge plug-in hybridmodeller baseret på den skalerbare SPA platform (Scalable Product Architecture), som omfatter modellerne Volvo S60, V60, XC60, S90, V90 og XC90.

GÅ TIL VOLVO MODELLER LÆS HELE NYHEDEN

Det syntes vores kunder