Mulighed for hjemmelevering

+500 biler på lager

Fremragende på Trustpilot 4,3 ud af 5

14 dages fuld returret v. køb online

Dato:

08.02.2021

Emne:

Klima & Elbiler

Renault stadig EV leder i Europa

På elbils siden blev 2020 et godt år. Salget af elbiler blev fordoblet og Groupe Renault understregede sin førerposition

Et hårdt år for Renault

År 2020 var et hårdt år, også for Groupe Renault der med et globalt salg på knap 2,95 mio. biler har haft en global nedgang på 21,3%, i et marked, der faldt med 14,2 %.

I første halvår af 2020 var Groupe Renault kraftigt påvirket af Covid-19. I anden halvdel af 2020 kom Renault Stærkt igen hvor salget i Europa kom på linje med markedet generelt.

På elbils siden blev 2020 et godt år. Salget af elbiler blev fordoblet og Groupe Renault understregede sin førerposition med et salg på ikke færre 115.888 elbiler – herunder Renault Zoe, der med en vækst på 114 % ift. året før, nåede op på et salg på hele 100.657 enheder. Samtidig er Kangoo ZE stadig førende i det lille LCV-segment, og med Dacia Spring Electric og Twingo Electric, styrkes Group Renaults tilstedeværelse i elbilsegmentet yderligere.

Udover det var ordrebogen i slutningen af december oppe på 14 % sammenlignet med december 2019. Det skylles de nye E-Tech modeller og den faldene lagerstatus. E-Tech udgør i alt 25 % af det samlede salg på de tre modeller, hvilket i stykantal er omtrent 30.000 E-Tech modeller.

I Danmark har E-Tech også haft en positiv indvirkning, og har været med til at slutte året rigtig tilfredsstillende. Især Renault Captur har vist sig at være en storsælger – og plug in versionen har været med til at sikre at Renault Captur titlen som den bedst sælgende bil i B-SUV-segmentet. I øvrigt det eneste segment, der steg i antal i 2020.E-TECH modelrækken forøges i øvrigt i første halvdel af 2021. Først med Megane Hatch som Plug in Hybrid og senere med Captur og Arkana som hybridverisoner.

”Groupe Renault vil ændre sin performance. Vi fokuserer nu på fortjeneste frem for salgsvolumen, med en højere margin for hvert af vores produkter. De første resultater har allerede vist sig i 2020, specielt i Europa hvor Renault gør fremskridt i de mest profitable salgskanaler og styrker sit lederskab indenfor ev,” udtaler Luca de Meo – Groups CEO

”Pandemien havde en stor negativ effekt på vores salg i første halvdel af 2020. Men i anden halvdel har vi vist stor styrke i el og hybrid-segmentet og vi påbegynder 2021 med en mere fyldt ordrebog end i 2020 og med mindre lager og med en mere profitabel prissætning over hele vores produktrange”, siger Denis le Vot – Senior Vice Præsident for salg i Groupe Renault.

Europa er stadig det vigtigste område

Deler man salget ud på verdensdele, så er Europa naturligvis stadig det vigtigste område for Groupe Renault. I alt blev der solgt 1.443.917 biler i 2020. Det var en nedgang på 25 .8 % i et marked der gennemsnitligt faldt med 23.6 %. Trods faldet lykkedes det faktisk Renault at øge sin markedsandel en smule til 7.7 % (op med 0.1 %). Årsagen til stigningen skyldes den succesfulde introduktion af en række modeller i B segmentet – nemlig Clio, Captur og Zoe – herunder også succesfuld lancering af E-TECH.

Ligesom herhjemme, hvor Clio står for knap 40 % af alt salget (3.849 solgte), så er Renault Clio også i Europa den bedst sælgende model, med ikke færre end 227.079 solgte enheder.

Mens Renault klarede sig nogenlunde gennem Corona, så tog Dacia et stort fald. I alt faldt salget med 31.7 % - hvilket betyder et samlet salg i Europa på 385.674 biler. Trods faldet fortsætter Dacia Sandero med for fjerde år i træk at være den mest populære bil på det private marked.

Udenfor Europa faldt salget med 16 % - her var det blandt andet medvirkende at salget i Brasilien faldt hele 45 % og i Rusland, der er det næststørste marked for Groupe Renault, er Groupe Renault markedsleder med en markedsandel på 30.1 %. Og den steg endda med 1.2 %. Lada beholder sin position som det vigtigste mærke med en markedsandel på 21.5 %.

Læs hele nyheden