Mulighed for hjemmelevering

+500 biler på lager

Fremragende på Trustpilot 4,4 ud af 5

14 dages fuld returret v. køb online

Dato:

19.02.2021

Emne:

Nye biler

Opdateringer til Mazda3 og CX-30

Ved overgangen til det nye modelår 2021 introducere Mazda nye den allerførste opdatering af både Mazda CX-30 og Mazda3. Begge biler har samme tekniske basis, men hver deres unikke karakter.

Et nyt modelprogram med opdaterede benzinmotorer

  • De får et nyt modelprogram med opdaterede benzinmotorer

  • Flere kræfter og længere på literen

  • Mazda3 fra 245.000 kr., Mazda CX-30 fra 260.000 kr.

Ved overgangen til det nye modelår 2021 introducere Mazda den allerførste opdatering af både Mazda CX-30 og Mazda3. Begge biler har samme tekniske basis, men hver deres unikke karakter. Mazda3 fås både som en sportslig 5-dørs hatchback og en elegant 4 dørs sedan. Mazda CX-30 derimod, er en crossover SUV, med en højere siddeposition.

Der har ingen anledning været til at Mazda skulle ændre på designet, som også stadig står skarpt. De indfører i stedet et lidt ændret modelprogram og en række tekniske ændringer.

Dieselmodellerne udgår og med de tekniske ændringer, betyder det at benzinversionerne kører længere på literen, og især den avancerede Skyactiv-X benzinmotor, der udnytter fordelene ved kompressionstænding som i en dieselmotor.

Ingen motor under 150 hk

Mazda3 og CX-30 kan ikke længere bestilles med den dieselmotor, der med sine 116 hk hidtil har været laveste ydelsestrin. Det betyder, at motorprogrammet fremover starter med den 150 hk stærke 2.0-liters Skyactiv-G benzinmotor, der i nyeste version har en forbedret brændstoføkonomi, uden at det går ud over præstationerne. Mazda3 med denne motor kører nu op til 18,5 km/l mod før 17,2 km/l efter WLTP-normen. Tilsvarende kører en CX-30 op til 16,9 km/l med denne motor mod før 16,1 km/l.

Skyactiv-X både stærkere og mere økonomisk

Alternativet til Skyactiv-G med 150 hk er Mazdas mest avancerede benzinmotor, Skyactiv-X, der kører på benzin men udnytter fordelene ved kompressionstænding som i en dieselmotor. I sin nyeste version yder den 186 hk og har 240 Nm, hvilket er henholdsvis 6 hk og 16 Nm mere end før. Samtidig er brændstoføkonomien forbedret, så den mest økonomiske variant af Mazda3 Skyactiv-X nu kører 19,6 km/l efter WLTP-normen mod før 17,9 km/l. For Mazda CX-30 er tallene 17,9 km/l mod før 16,9 km/l.

Helt kort fortalt er det lykkedes Mazda at udvide området, hvor motoren kører med ekstremt effektiv forbrænding. Det er sket ved at justere kompressionsforholdet, optimere motorstyringen og montere stempler med en anden udformning. En velkommen bieffekt er, at det ændrer på oplevelsen af, hvordan motoren trækker og hvor hurtigt den reagerer på input ved lave og mellemhøje omdrejninger.

Veludstyret til priser fra 245.000 kr.

Det er ikke kun hvad angår motorkraften, at Mazda3 og CX-30 har et højt bundniveau. Også udstyrsmæssigt har de en særposition på markedet. Mazda opererer fortsat ikke med en decideret indstigningsmodel med lavt udstyrsniveau, og man får derfor allerede fra laveste udstyrsvariant udstyr som adaptiv fartpilot, head up-display i forruden, navigation, LED-forlygter og et meget omfattende sikkerhedsudstyr.

Det er også i det perspektiv, man skal se startprisen på det opdaterede modelprogram. En Mazda3 hatchback eller sedan Skyactiv-G 2.0 med 150 hk, manuelt gear og Sense-udstyr koster fremover fra 245.000 kr., mens den tilsvarende Mazda CX-30 koster fra 260.000 kr.

Merprisen for Sky-udstyret er i begge tilfælde 20.000 kr., og for yderligere 25.000 kr. får man adgang til det mest eksklusive udstyrsniveau, Cosmo. 25.000 kr. er også merprisen, hvis man ønsker en 6-trins automatisk gearkasse i stedet for den manuelle.

Attraktiv privatleasing

Mazda tilbyder også privatleasing af Mazda3 og CX-30 til meget attraktive priser. Se privatleasing her.