Mulighed for hjemmelevering

+500 biler på lager

Fremragende på Trustpilot 4,4 ud af 5

14 dages fuld returret v. køb online

Dato:

14.10.2021

Emne:

Klima & Elbiler

Ny rækkevidderekord på 807,2 km i Ford Mustang Mach-E

De to meget erfarne bileksperter fra Norge, Henrik Borchgrevik og Knut Wilthil, har kørt hele 807,2 km i Ford Mustang Mach-E, uden at skulle oplade bilen undervejs.

Alt gik dog ikke som planlagt på den lange tur.

De to meget erfarne bileksperter fra Norge, Henrik Borchgrevik og Knut Wilthil, har kørt hele 807,2 km i Ford Mustang Mach-E, uden at skulle oplade bilen undervejs. Bilen blev udsat for lidt af hvert på turen i form af fem timers kø, fjeldkørsel og minusgrader.

Turen foregik i Ford Mustang Mach-E med baghjulstræk og den største batteripakke med en udvidet rækkevidde på 610 km. At bilen kunne tilbagelægge endnu flere kilometer end det officielle, glæder de to nordmænd.

- Med en angivet rækkevidde på op til 610 km (ifølge WLTP) på den pågældende Mustang Mach-E, er vi naturligvis meget glade for at køre hele 807,2 km, hvilket er 32% længere end angivet. Det må være en norsk rækkevidderekord på en normal vej under forhold, der til tider mindede om efterår, siger Henrik Borchgrevink, den ene af de to nordmænd.

De er tidligere rekordindehavere

Det er ikke første gang de to nordmænd opnår gode resultater. Gennem de seneste 10 år har de flere gange testet Fords benzinbiler og også formået at sætte verdensrekord i forbindelse med deres testforsøg. Verdensrekorden kom i hus i 2016, da de kørte 1249,3 km på en enkelt tank i en Ford Mustang med mere end 300 hk. I 2017 formåede de igen at imponere, da de kørte hele 1616 km på en enkelt tank i en stor Ford Ranger.

Inden turen i den fuld elektriske Mustang Mach-E, har de to eksperter planlagt turen nøje, for dermed at bruge så lidt strøm som muligt. De har f.eks. brugt airconditionen minimalt for at spare på energien. Ruten var udover det planlagt til, at bilen skulle miste så lidt hastighed som muligt. Alt gik dog ikke som planlagt på den lange tur.

- Vi lagde ud i hårde forhold fra Trondheim, hvor vi tilbagelagde en stigning op til rutens højeste punkt på 733 meter. Her endte vi så med at holde stille i fem timer på grund af et alvorligt trafikuheld. Med to minusgrader var det en noget kold oplevelse, men herefter fortsatte vi ufortrødent. Det er en fantastisk elbil, der helt sikkert vil kunne køre endnu længere under ideelle temperaturer om sommeren, siger norske Knut Wilthil.

Da batteriet gik ud for strøm efter de tilbagelagte 807,2 km, havde den elektriske bil haft et gennemsnitligt forbrug på 11 kWt/100 km.

Læs hele artiklen og se videoen her.

Læs hele nyheden her