11.12.2020

Sådan håndterer vi skader hos Autohuset Vestergaard

Alt ved en skade på din bil kan være uoverskueligt; fra forsikring til lånebil og ikke mindst til den regning, du på ingen måde havde bedt om. Men det værste kan være den manglende information, der hænger som en sort sky over værkstederne, mens bilejeren er henlagt i mørket.

Derfor har Autohuset Vestergaard introduceret en række nye initiativer, vi kalder skadesrejsen. For hele forløbet med at få din bil fikset kan gøres anderledes, og selvom du ikke står med et smil på læben efterfølgende, så er det tæt på, forsikrer skadechef hos Autohuset Vestergaard, Anders Rasmussen.

»Informationsniveauet er ekstremt dårligt, når man har fået en skade på sin bil. I lang tid har det været sådan, at du ikke fik noget at vide, før din bilen var færdig. Det har vi lavet om på,« siger Anders Rasmussen og uddyber:

»Vores mål er, at når du kommer ud på den anden side af skadesrejsen med en perfekt repareret bil, hvor du er blevet holdt i hånden gennem hele forløbet, og du faktisk synes, at det trods omstændighederne har været en god oplevelse.«

Sådan gør du, når du har fået en skade

Åh, nej. Din nye bil er blevet torpederet, og du står med kofangeren i hånden og humøret i kulkælderen med ét brændende spørgsmål: hvad gør jeg nu? 

Det korte svar. Du ringer til Autohuset Vestergaards værksted. For skadesrejsen begynder i det øjeblik, du kommer ud og opdager, at din bil er blevet påkørt, eller du er involveret i et trafikuheld, forklarer Anders Rasmussen:

»Vi vil gerne hjælpe dig så meget som overhovedet muligt, fordi der er jo sket noget voldsomt. Altså bare lyden af ens bil, der bliver ramt og knust, er noget, rigtig mange aldrig glemmer igen,« siger han.

På Autohuset Vestergaards to største værksteder i Kolding og Odense står desuden en række spritnye el-cykler, som det er muligt at låne med hjem, når man har afleveret bilen, og ikke synes, at det er nødvendigt med en lånebil.

»Vi har regntøj og hjelme, som du kan tage med hjem i stedet for bilen – de rækker op til 60 km. på en opladning, og du får opladeren med hjem,« siger Anders Rasmussen.

En mand med en plan

Anders Rasmussen er en mand, der ved, hvad han taler om. Oprindeligt er han uddannet mekaniker, senere værkstedschef og efter 12 år i Autohuset Vestergaard står han nu i spidsen for de to største værksteder i Kolding og Odense.

Det er sket ved hele tiden at udvikle på forretningen og teste for at se, hvor Vestergaard kan flytte sig hen for at blive endnu bedre, forklarer han.

Derfor er alle skadecentre fra Kolding, Vejle og Horsens til Birkerød, Hillerød og Nærum til Svendborg og Odense i gang med at implementere de nye tiltag, som allerede har løftet kundetilfredsheden fra én til fem stjerner i Odense. 

At løfte tilfredsheden helt til top er i høj grad sket ved at højne niveauet af information.

»For nogle år siden fandt jeg på en løsning med et SMS-system, der går ud og oplyser om, hvor langt bilen er i sit skadesforløb,« siger Anders Rasmussen og uddyber:

»Der er seks processer i et skadesforløb, som bilen gennemgår, og på hvert af de trin sender vi en SMS til dig, så du ved, hvordan det går med den “dyrebareste”.«

Skadesrejsen fra start til slut

Tilbage på værkstedet begynder din skadesrejse med en undersøgelse af skadens omfang. Uagtet om du valgte lånebilen eller hoppede på el-cyklen hjem, så er din bil i gode hænder, når du har afleveret den hos Autohuset Vestergaard. Først og fremmest bliver din bil kørt på liften og adskilt for at se, om der er sket skade inde bagved de ydre dele. 

Det bliver til en skadesopgørelse, som sendes til dit forsikringsselskab. 

Når reparationen er godkendt af forsikringsselskabet, bestilles eventuelle reservedele hjem, og bilen gøres klar til næste trin.

»Her er bilen i de bedste hænder, og vores kyndige karrosseriteknikere sørger for, at bilen kommer tilbage til den flotte stand, som den fortjener. Når bilen er færdig, sender vi den afsted til vores maler,« siger Anders Rasmussen. 

Retur fra maler bliver bilen gennemgået med en tættekam, så vi er sikre på, at alt er, som det skal være. Bilen samles, gennemgås og tjekkes for at sikre, at alt er tip-top. Herefter bliver bilen sendt til klargøring, hvor den bliver vasket, støvsuget og gjort i stand, så den fremstår som ny, når du får den.

»Når bilen er klar til afhentning, gennemgår vi selvfølgelig reparationerne med dig, så du kan få en forståelse af, hvad der er blevet lavet. For langt de fleste er gensynsglæden dog så stor, at de blot takker og ræser afsted,« griner Anders Rasmussen.

Ved en skadet bil sker følgende: 

  • Taksering

Autohuset Vestergaard tager billeder af bilen og skiller den ad for at undersøge, om der er sket skade inde bagved de ydre dele. Det bliver til en opgørelse over, hvad der skal fikses, udskiftes og males, som sendes til dit forsikringsselskab. 

  • Godkendelse

Forsikringsselskabet godkender reparationen, så vi kan bestille reservedele hjem.

  • Dele modtaget

Når vi har modtaget reservedele, sender vi din bil på værksted. Her bliver den taget under kærlig behandling af vores teknikere, som udskifter dele, svejser, retter buler og udbedrer ridser.

  • Bil repareret og på vej mod maler

Nu er bilen udbedret og sendes til maler, som typisk tager to døgn, før vi har den tilbage.

  • Bil retur fra maler

Efter bilen er tilbage fra maler, samler vi, gennemgår og sørger for, at alt er som det skal være. Efter det bliver bilen sendt til klargøring, hvor den bliver vasket, støvsuget og gjort i stand, så den fremstår som ny, når du får den.

  • Afhentning

Så er bilen klar og kan afhentes.

GÅ TIL SKADECENTER

Det synes vores kunder