Mulighed for hjemmelevering

+500 biler på lager

Fremragende på Trustpilot 4,3 ud af 5

14 dages fuld returret v. køb online

Dato:

08.02.2021

Emne:

Nye biler

Ford Kugas sikkerhedsteknologier roses af Euro NCAP

Med den nye Blind Spot Assist og Intersection Assist har Ford endnu engang udvidet deres sikkerhedsteknologier: En udvidelse til Fords velkendte blindvinkelsassistance og automatisk nødbremse ved bevægelse i modkørende vognbane.

Som at have øjne i nakken

Med den nye Blind Spot Assist og Intersection Assist har Ford endnu engang udvidet deres sikkerhedsteknologier. Den første er en udvidelse til Fords velkendte blindvinkelsassistance, mens den anden automatisk kan nødbremse ved bevægelse i modkørende vognbane.

De to nye sikkerhedssystemer har til formål at undgå eller mindske omfanget af potentielt farlige trafiksituationer. De får begge debut i Ford Kuga.

”Bilen giver en enorm frihed, men det kan også være stressende at dele vejen med andre travle bilister. Derfor har vi udviklet teknologier, der kan tage noget af belastningen fra føreren og hjælpe dem med at fokusere på vejen forude. Vi har arbejdet hårdt for at gøre Kugas førerassistanceteknologier så intuitive, naturlige og engagerende som muligt, så man kan drage fuld nytte af dem,” udtaler Sturt Southgate, direktør for Safety Engineering hos Ford Europa.

Som at have øjne i nakken

Fords nye Blind Spot Assistance gør, at sikkerhedsteknologien BLIS (Blind Spot Information System) ikke længere blot advarer om trafikanter i den blinde vinkel med blink i sidespejlet. Hvis en forbipasserende befinder sig i den blinde vinkel, mens man selv er ved at trække ud, kan Blind Spot Assistance nemlig undgå en potentiel kollision ved at trække i rattet og føre bilen stille og roligt tilbage.

”Vi har alle prøvet at blive overrasket af en bil, der pludselig befandt sig i vores blinde vinkel. Derfor har vi udviklet Blind Spot Assistance, som nærmest er som at have øjne i nakken. Teknologien kan forhindre, at et lille øjebliks uopmærksomhed ikke fører til et uheld,” forklarer Glen Goold, Chief Programme Engineer for Ford Kuga.

Den nye blindvinkelsteknologi har radarsensorer, der 20 gange i sekunder scanner parallelle vognbaner op til 28 meter bag bilen, når bilens hastighed er mellem 65 og 200 km/t. Systemet kan automatisk gribe ind, hvis det registrerer, at man er i færd med at skifte vognbane, mens der er en anden trafikant i den blinde vinkel. Systemet fungerer ved at overvåge vognbaneafmærkningerne via et kamera foran.

Læs hele nyheden