Dato:
24.04.2020
Emne:
Nye biler
Den nye Kuga Plug-in Hybrid er med ny teknologi, langt mere støjsvag end de tidligere bilgenerationer. Ford har udviklet ny teknologi kaldet ”whisper strategy”, som gør køreoplevelsen langt mere komfortabel og lydløs i Kuga Plug-in hybrid.
Støjniveauet er hele 20 dB lavere i den nye Ford Kuga Plug-in Hybrid end i en Ford Anglia fra 1966. Når lyden springes med 10 dB, vil de fleste mennesker opleve at det føltes som en fordobling af lyden.
Fords nye teknologi ”whisper strategy” hjælper til den store reduktion af støjniveauet. Det er en lang række af store og små justeringer.
”Vores nye ’whisper strategy’ sigter efter at gøre køreturene så lydløse som overhovedet muligt. Det har vi gjort ved at anvende alt fra perforerede sæder, der absorberer støj, til gennemgående tests af forskellige dæk for at finde lige nøjagtig den dæktype, der skaber mindst støj. Så den nye Kuga er ikke blot blevet mere sportslig end sin forgænger – den leverer også en langt mere komfortabel køreoplevelse,” forklarer Glen Goold, chefingeniør bag den nye Ford Kuga.
I over 2 år har Ford teste flere en 70 forskellige dæktyper, på forskellige underlag og under forskellige køreforhold. Alt dette for netop at finde den dæktype, der producerer mindst mulig støj, selvfølgelig uden at gå på kompromis med komfort og vejgreb.
Udover de mange test på dæk, har undersiden på den nye Kuga fået aerodynamiske plader, som holder støjen fra både vej og vind ude af kabinen. Bag bilens udvendige paneler er kanalerne også mindre og smallere end i forgængeren. Dette gør det muligt at forhindre ledninger og andre komponenter fra et område til et andet, med minimal luftgennemstrømning på indersiden af karosseriet.
I den topudstyret Ford Kuga Vignale Plug-in Hybrid, er støjniveauet optimeret yderligere. Dette kan lade sig gøre takket være de luksus perforerede lædersæder. De perforerede lædersæder reducerer antallet af flade overflader i kabinen, så støj kan blive absorberet frem for at blive reflekteret.
Hvis man i Kuga Plug-in hybrid kører på ren strøm, med et køreprogram kaldet EV Now, vil støjniveauet kun udgøre 52 dB (testet under kontrollerede forhold). Dette lave niveau svarer til let nedbør.
Den elektriske rækkevidde på Kuga er på op til 56 km ved blandet kørsel og hele 68 km ved bykørsel.
I rækkefølgen her, kan du se en kort oversigt, som viser den markant positive udvikling af støjniveauet i flere populære Ford-modeller gennem de seneste 50 år målt i dB.
1966: Ford Anglia: 89 dB 1970: Ford Cortina 81 dB 1977: Ford Granada 83 dB 1982: Ford Cortina 79 dB 2000: Ford Mondeo 77 dB 2020: Ford Kuga Plug-In Hybrid 69 dB