Fordele og ulemper ved en elbil

Der kommer flere fordele, som tiden går og udviklingen skrider frem

Flere og flere danskere overvejer at købe en ny elbil når den gamle bil skal skiftes ud, men bliver ofte skræmt af rygter om tårnhøje anskaffelsespriser. Det er også rigtigt at en elbil kan differentiere en smule fra en almindelig bil i anskaffelse, men udviklingen går i retning af, at elbiler går en god fremtid i møde.

Fordele

Tidligere havde elbilerne kun få opladningsstationer rundt i landet, og deres batterier havde en del lavere kapacitet end de har i dag, hvilket gjorde deres aktionsradius (den totale rækkevidde på en fuld opladning) mindre, og de skulle derfor oftere lades op. I dag er disse ulemper helt løst – du vil derfor med en elbil kunne prale af at have en klimavenlig bil med en stor aktionsradius og accelerationsevne, høj fart og masser af ”tankstationer” rundt  i Danmark.

Det er egentlig meget nemt at beregne, hvor meget CO2-udslippet er for benzin og dieselbiler, og man kan lave samme regnestykke for CO2-udslippet til fremstillingen af strømmen til elbiler. Efter utallige eksempler på dette gennem de sidste år, er det nu én gang for alle slået fast at CO2-udslippet ved at køre elbil i Danmark er lavere end udslippet fra en bil med en brændstofdrevet motor af samme størrelse. Elbiler har en rigtig god accelerationsevne, de støjer meget mindre, har god komfort og giver samtidig en fantastisk køreoplevelse.

Ulemper

En normal bil med brændstofmotor vil producere en masse overskudsvarme fra forbrændingsprocessen, hvilket man kan nyde glæde af i den kolde sæson i vinterhalvåret. Elbiler kan derfor føles noget koldere at køre i om vinteren, da de ikke har motorvarmen at styrke sig med. Elbilerne må derfor bruge strøm til at opvarme kabinen, og dette sænker jo bilens aktionsradius. Der er dog i de sidste par år blevet arbejdet på højtryk for at finde en god og effektiv løsning på netop dette problem, og de nyere modeller har gjort store fremskridt på området. De bliver nu lige så varme som en almindelig bil, det tager bare en smule længere tid.

Man skal heller ikke vælge en elbil med en teoretisk aktionsradius, der netop passer til dit behov, da man bør have en elbil med et noget større aktionsradius, da bilen altid i praksis vil køre kortere på en opladning på grund af ikke-ideelle forhold frem for kørsel i et laboratorium under ideelle forhold. Man skal tage højde høj hastighed, behov for kabinevarme, en frisk køre stil, lave udendørstemperaturer og lignende.