10 myter/fordomme om elbiler

Vi ønsker at hjælpe dig til at be- eller afkræfte fordomme om elbiler, før du køber en ny elbil.

Myter og fordomme
om elbiler

10 myter/fordomme vi har om elbiler

Når vores kunder skal tage valget om hvorvidt de skal købe en elbil eller en almindelig bil, mener vi, at det er vores pligt at sørge for i er ordentligt og korrekt informeret. Da elbiler, i forhold til almindelige biler, er et forholdsvis nyt fænomen, vil vi her gøre op med sandheden i mange af de myter der er omkring køb af en elbil. For det er netop kun myter.

MYTE 1: En elbil er ikke lige så sikker som en almindelig brændstofdrevet bil

Alle elbiler gennemgår de samme tests som almindelige biler. For eksempel har Renault Zoe scoret det maksimale antal stjerner i EuroNCAP’s kollisionstest og er dermed også kåret som den sikreste bil i dens størrelse. Denne test var ikke kun lavet blandt andre biler, men af alle biler generelt i den størrelse. Vi kan derfor konkludere at elbiler på alle måder er lige så sikre som almindelige biler.

MYTE 2: Elbiler er dyrere i anskaffelse end almindelige biler

Som kunde koster det dig omtrent det samme at anskaffe en elbil som det ville gøre hvis du købte en almindelig dieselbil. Men, da elbiler hverken skal have foretaget dyre reparationer af motor eller gearkasse, eller skal have skiftet olie eller tandrem, er den op til 30% billigere i drift og vedligeholdelse. I nogle tilfælde kan du også være heldig at forsikringen på en elbil er billigere. Om som en ekstra bonus oveni hatten, skal man ikke betale grøn ejerafgift af en elbil.

MYTE 3: Elbiler kan ikke køre ret langt på en opladning

Den vigtigste faktor for hvor langt en elbil kan køre på en opladning, er vedkommende der sidder bag rattet. Rækkeviden afhænger næsten udelukkende af hastighed og kørestil. Men lad os igen bruge Renault Zoe som eksempel, den kan nemlig officielt køre 210 km på en opladning. Derudover viser statistikkerne at den almene dansker (90% af befolkningen) ikke køre mere end 100 km på en dag, og det er derfor dit individuelle kørselsbehov der sætter grænserne mere end det er selve bilen.

MYTE 4: Batteriet i en elbil holder ikke længe og det er desuden dyrt at skifte

Et almindeligt og moderne batteri til elbiler, eksempelvis en Lithium ion batteri, har en levetid på op til 8-10 år. Eller med andre ord, hvad der svarer til 150.000 km kørsel. Det kan variere fra producent til producent hvordan de håndterer spørgsmålet om batteriet. Men i de fleste tilfælde er det sådan, at man egentlig lejer batteriet af producenten, og skulle der opstå problemer så udskifter de det uden videre bøvl og problemer. Det betyder også, at gensalgsværdien af din bil i mange tilfælde vil være større end på en bil med en brugt motor.

MYTE 5: Det er sjovere at køre en brændstofdrevet bil end en elbil

Hvis vi skal se helt nøgternt på denne myte, er det faktisk sådan at elbiler har meget mere avanceret teknologi end almindelige biler og den er oftest hurtigere ude af krydset end dieselbilen der holder ved siden af dig. Projektet ”test din elbil” viste også at 97% af de 1600 familier der havde testet en elbil, var yderst tilfredse med både ydeevnen og driften. Det er altså derfor mindst lige så sjovt at køre elbil som det er at køre i en almindelig bil. Derudover kan man også styre mange ting i sin elbil fra sin computer eller smartphone, samt få informationer og ladetilstanden.

MYTE 6: Elbilen kan kun bruges som by-bil

Det skal ikke være nogen hemmelighed at elbilen er på hjemmebane i byen. Den hverken støjer eller udleder partikler i dens nærmiljø. Samtidig er den både hurtig og nem at køre. Men som tidligere nævnt hat de fleste elbiler en rækkevide på over 150 km og den er derfor også ganske oplagt som pendlerbil. Hvis du nu eksempelvis bor i Kolding, men arbejder i Vejle, eller har ca. 50 km på arbejde, klarer elbilen det uden problemer. Det er desuden også sådan at de fleste arbejdspladser efterhånden har laderstationer til rådighed. Hvilket leder os til den næste myte…

MYTE 7: Der er ingen opladningsmuligheder for elbiler

Normalt får man en ladestander med i købet når man erhverver sig en elbil. Så har du hvert fald som udgangspunkt din egen private ”benzinstander” til privaten. Du kan med fordel sammenligne din elbil med din smartphone. Ingen af dem har vundet guldmedaljen i at spare på strømmen. Men ligesom du altid sætter din smartphone i opladeren når du hjem for at sikre strøm, ligeledes vil du gøre med din elbil. Danmarks Tekniske Universitet har ligeledes lavet en undersøgelse der viser os, at hvis du har en elbil med en rækkevidde på 120 km vil 90& af alle opladninger kunne klares hjemme i privaten.

MYTE 8: Elbiler er ikke mere miljøvenlige end almindelige biler

En elbil bruger 80% af den energi der puttes i batteriet til fremdrift – det betyder at den udnytter energien langt bedre end en almindelig bil. Det vil sige at det kun er 20% der går til spilde. Det er direkte omvendt i en brændstofdrevet bil. I en almindelig bil er det ca. 80% der går spildt, og det betyder altså en væsentlig forskel hvis vi sætter et energiregnestykke op.

Det giver jo sig selv at der ikke er nogen energiudledning når din bil ikke kører. Men, for hver kilometer en elbil kører udledes 61 gram CO2 i gennemsnit. Dog er den energi der kommes på batteriet produceret på et kraftværk hvor der jo selvfølgelig er en udledning – det regner vi naturligvis med. Men generelt set er elbilen altså langt mere effektiv, hvert fald hvis vi tager vores miljøbriller på. I 2010 udledte en almindelig dieselbil i gennemsnit 130 gram CO2, mens en benzinbil udledte 157 gram CO2. Da EU har skæret kravene, forventer man dog at udledningen af CO2 fra både henholdsvis diesel og benzin vil være på 105 og 122 gram CO2. Hertil kan vi sammenligne med elbilen, der klarer sig en del bedre i dette regnskab. Det forventes at elbiler i 2020 kun vil udlede 4 gram CO” pr. km. Dette skyldes at Danmarks klimamål er at vi til den tid skal have fordoblet andelen af vedvarende energi i vores el-net. Derved bliver den energi der bruges til at lade din elbil hele tiden bliver mere og mere miljøvenlig.

MYTE 9: Elbiler er blot en døgnflue, de er bestemt ikke fremtiden

Dette er den eneste myte vi ikke 100% kan afkræfte, men vi kan fortolke på den tendens der hele tiden udvikler sig i autobranchen. Stort set alle store bilproducenter tilbyder på nuværende tidspunkt en eller flere elbiler. Her tænker vi blandt andet på BMW, KIA, Renault og VW. Tager man her også vores miljø i betragtning, konkluderer vi at elbiler altså er fremtiden.

MYTE 10: Det kan ikke betale sig at købe en elbil og det giver heller ikke mening

Lad os se helt sort/hvidt på det at anskaffe sig en bil, uanset type eller mærke – det har aldrig været et godt investeringsprojekt. Men som tidligere nævnt er en elbil ikke dyrere i anskaffelse, men den er langt billigere i drift. Lad os igen lave et regnestykke med Renault Zoe som eksempel;

En Renault Zoe med en rækkevidde på 150 km koster omtrent 50 kr. I opladning. Batteriet i denne model har nemlig en kapacitet på 22 KW og det koster rundt regnet 2,20 kr. Pr. kW/t at oplade batteriet, inklusiv lidt transmissionstab ved opladning er kilometerprisen herved 33 øre. Vælger man derimod en tilsvarende benzinbil, der kører 15 km/l, vil prisen for at køre 150 km med de nuværende benzinpriser være omtrent 120 kr. eller 1,25 kr. – det er altså næsten fire gange så dyrt. Kører man i en dieselbil med en meget god brændstoføkonomi – det kunne eksempelvis være 22 km/l i gennemsnit, koster det med en literpris på 11 kr., 75 kr. at køre de 150 km. – altså 50 øre pr. km. Det kan altså derfor på mange måder betale sig at købe en elbil.