Elbilens batteri om vinteren

Derfor falder elbilers rækkevidde om vinteren:

Måske kender du det fra din mobil. Når det er koldt, så taber den strøm, som ungerne tømmer colaen fredag aften. Lidt for hurtigt. Batterier har det ikke godt med kulde, og derfor falder også elbilernes rækkevidde om vinteren. Men der er meget, du som ejer af en plug-in hybrid eller elbil selv kan gøre.  

Især på den nordlige halvkugle er der fokus på kulde og batteriernes ydeevne i elbilerne, og i undersøgelser ser man typisk tab af rækkevidde fra 20 til 30 procent. I en af de seneste af slagsen fra Norges Automobil-Forbund (NAF) testede man sidste år 20 forskellige biler. De, som klarede sig bedst, mistede ti procent af rækkevidden, mens der i den modsatte ende var biler, som mistede helt op til 30 procent. I gennemsnit var tabet i rækkevidde på 18,5 procent.  

Ja, kulden og elbilens batteri er ikke de bedste venner, og det er der primært to forklaringer på.  

Den første handler om kemi. De lithium-batterier, som sidder i elbiler og mobiltelefoner, fungerer ved en kemisk proces, hvor ioner bevæger sig rundt i batteriet og skaber strøm. Når temperaturen falder, bevæger de sig langsommere og skaber dermed mindre strøm. Optimal-temperaturen for den type batterier, der er i elbiler, ligger ifølge Teknologisk Institut i spændet mellem 15-30 grader celcius.

Den anden forklaring på kortere rækkevidde om vinteren er, at elbilen skal bruge energi på at varme både batteriet og kabinen i bilen op. Det går naturligvis ud over rækkevidden.

Sådan forlænger du elbilens rækkevidde om vinteren:

Men du behøver ikke læne dig tilbage i sædet og slå ud med armene. Du kan selv gøre dit til at minimere problemet. Her er ti gode råd til, hvad du selv kan gøre, hvis du ønsker at forlænge rækkevidden på din elbil i vintermånederne: 

  1. Indendørs parkering
    Parker elbilen i en garage eller i et parkeringshus. Jo koldere, jo mere energi skal elbilen eller plug-in hybriden bruge på at varme batteriet op. Hvis bilen holder indenfor, så vil både bilen og batteriet ikke være så koldt.
  2. Drop høj fart
    Lad være med at køre hurtigt. Hastigheden har afgørende betydning for en elbils rækkevidde, og den betyder ofte mere end temperaturen udenfor.
  3. Rolig speederfod
    Aggressiv kørsel med acceleration og kraftige opbremsninger betyder, at elmotoren skal arbejde hårdere, og bilen derfor bruger mere energi. Ved at køre jævnt og forudseende skåner du batteriet og kan køre længere på en opladning.
  4. Timet opladning
    Lad bilen op i rette tid. Hvis du lader batteriet op umiddelbart før, du skal bruge bilen, så er batteriet opvarmet og mister ikke så meget rækkevidde.
  5. Gå i eco-mode
    I de fleste elbiler kan man vælge mellem forskellige indstillinger, bilen kan køre i. De kan have forskellige navne fra bilmærke til bilmærke, men de fleste har en ‘eco-mode’-indstilling eller noget tilsvarende. Den betyder, at bilen sparer på energien og reagerer en smule langsommere.
  6. Varm op på forhånd
    Via mobiltelefonen kan man, på nogle modeller, sætte varme på bilen, mens den lader op. På den måde sætter man sig ud i en bil, der allerede er dejlig varm, og hvor der ikke er is på ruderne. Da bilen stadig sidder i opladeren, har den ikke brugt strøm fra batteriet. Det kan også være en fordel at bruge bilens rat- og sædevarme, fordi der så ikke er brug for så høj en temperatur i hele bilen. Bilens klimaanlæg kræver mere energi end rat- og sædevarme.
  7. Lad bilen op ofte
    Vær hele tiden på udkig efter opladningsmuligheder. Hvis du lader op ofte, holder batteriet en jævn, optimal temperatur, hvilket i sidste ende betyder længere rækkevidde.
  8. Tjek dæktryk
    Sørg for at have det rigtige dæktryk på din bil. Akkurat som i en fossilbil er det vigtigt at have det rigtige dæktryk. Hvis bilen kører med for lavt dæktryk, vil den bruge mere strøm.
  9. Brug bilens GPS
    Særligt for plug-in hybrid-biler er det en god idé at lade bilen gøre arbejdet og regne ud, hvornår den skal køre på el, og hvornår den skal bruge benzinmotoren. Hvis du taster din destination ind på bilens GPS, regner computeren selv ud, hvordan den bruger energien bedst. Om vinteren kan det være en ekstra måde at få mere ud af batteriet.
  10. Kør i godt vejr
    Ikke kun kulde har betydning for rækkevidden. Også sne, blæst og regn kan spille ind. Så tjek vejrudsigten, hvis det er muligt at time din kørsel. Vinterdæk ruller også dårligere end sommerdæk og bruger derfor mere energi.
Forlæng elbilens batteri om vinteren

Book en elbil ekspert

Med VestergaardYOU, kan du book en af vores eksperter hos os eller hjemme hos dig selv.

Fremtiden for elbilens batteri om vinteren

På Renaults hjemmeside kan man ved hjælp af en beregner se, hvordan temperatur, fart, varmeforbrug og indstilling påvirker rækkevidden på en Renault Zoe. På den måde kan man få et indtryk af, hvordan de forskellige parametre spiller ind: https://www.renault.dk/elbiler/zoe/batteri-opladning.html

Og er man lidt tålmodig, venter der i fremtiden endnu mere energieffektive batterier. Bilproducenterne har de seneste år allerede gjort store fremskridt i udviklingen, og det vil bare fortsætte, så batterierne – udover at øge rækkevidden – bliver billigere, holder længere og tager kortere tid at lade op.

Ingeniørerne arbejder også specifikt på at forbedre batteriets ydeevne i koldt vejr, hvor de benytter sig af forskellige teknologier til, hvordan bilen kan holde batteriet i den optimale temperatur.

Det er dog næppe mange ejere, som ligger søvnløse over, at elbilen har en kortere rækkevidde om vinteren. De fleste bilister i Danmark har et kørselsbehov på omkring 40 kilometer om dagen. Så for ni ud af ti bilister vil der ikke være brug for at lade bilen op i løbet af dagen. Hvis man har en elbil, hvor rækkevidden passer til ens behov, så lader man den blot op, når man kommer hjem, uden at tænke nærmere over, hvor meget strøm den har brugt.

Ingen økonomisk betydning for elbilsejerne 

Elbilejere har typisk et abonnement, hvor man betaler en fast månedlig pris for strømmen. Derfor har det ikke nogen økonomisk betydning, at elbilens batteri ikke er så effektivt, når det bliver koldt. Hos Autohuset Vestergaard oplever vi da heller ikke, at kunderne vender tilbage med deres elbil, fordi de er blevet overraskede over den kortere rækkevidde om vinteren. Når man først kender bilen og ved, hvordan den reagerer, så opleves det ikke som et problem.

Hvis du ikke tidligere har kørt elbil, vil du måske være bange for pludselig at løbe tør for strøm for eksempel midt ude på motorvejen. Man kalder det ‘rækkeviddeangsten’. Men en elbil vil altid advare dig i god tid, så du har mulighed for at finde en ladestander og lade bilen op. Der vil sjældent være mere end 15-20 kilometer til nærmeste ladestander. Hvis bilen er ved at løbe tør for strøm, vil den selv begynde at spare på energien. Den vil begrænse farten på bilen og de hurtige accelerationer og lukke ned for aircondition og varme, så man er sikker på at kunne nå frem til en opladning. Selv om vinteren.

Det syntes vores kunder