Volvo V90 Cross Country front

V90 testen

Vi står herude ved Autohuset Vestergaard og har lige fået nøglerne til denne her. Nu siger jeg det bare som det er: Bad ass! Det er en Volvo V90 T8 som vi skal prøve over det næste stykke tid, som jeg forstod det er det delvist på hybrid og delvist på benzin.

Volvo V90 test og anmeldelse

- SE TEST VIDEOEN NEDERST PÅ SIDEN

Vi står herude ved Autohuset Vestergaard og har lige fået nøglerne til denne her. Nu siger jeg det bare som det er: Bad ass! Det er en Volvo V90 T8 som vi skal prøve over det næste stykke tid, som jeg forstod det er det delvist på hybrid og delvist på benzin. Wow – man kunne slet ikke høre den var startet, vildt! Den glæder vi os til at prøve.

Rigtig fede LED baglygter, som giver et meget minimalistisk udtryk på bilen synes jeg, det er rigtig fedt. Hammerhovedet der skifter så til blink når man blinker, og i sidespejlet også. Mulighed for at indstille sædet, både med lændestykke, ryg og op og ned og det hele. I den valgte model har man så valgt ikke at have automatisk lændestykke, men det er der dog stadigvæk. Det er faktisk rigtig lækkert, rigtig rigtig gode sæder. Et godt tegn det er også at det hele det er kvalitet, de her små knapper hvor man kan høre lyden når man bevæger på dem og rør ved dem, de er super lækre.

Det vi lige vil prøve at vise her det er kurvelyset, det man kan se her det er at Mads han drejer ikke særlig skarpt, men lyset følger faktisk med. Vildt smart!

Indstillingen af displayets udseende, det er meget fedt at man kan ændre det. Lige lidt luksus, lys ved indstigningspedalen, det er vildt fedt lavet, det er rigtig godt lavet. Det er ikke kun forsædet der er kælet for detaljerne, også heromme bagved er der lys i indstigningspanelet og der er lys nedenunder ved fødderne, og der er faktisk også lys under listen som i kan se, også i håndtaget, og der er selvfølgelig isofix, og det var super nemt at installere sædet i. Kopholdere, og plads til telefonen, der er virkelig kælet for detaljen heromme bagved og varme i sædet selvfølgelig. En lille smart funktion der er heromme bagved, er alt efter om det er venstre eller højre sæde du vil ligge ned, så kan du trykke på knappen eller holde den nede, bum. Panelet her som man ser, det er virkelig intuitivt, og da jeg skulle koble min telefon på der er det bare at trykke på det og koble det på, og det fungerer bare upåklageligt.

Det jeg gerne vil vise nu, det er at jeg har koblet den til min pilot assistent her, så er det bare at følge trafikken, det vil sige den forankørende, det kan jeg se inde i mit display fordi der er en bil foran og det den gør nu det er at den selv bremser ned, jeg gør absolut ingenting. Nu gir den også gas, det er sådan et meget behageligt flow, så det er ikke sådan at der lige pludselig kommer en hurtig opbremsning, det kommer bare meget naturligt. Så det er jo bare en ekstra sikkerhed til, at jeg i hvert fald føler mig enormt tryg, og det synes jeg betyder meget. Dels fordi jeg tit har vores datter med, men ja, det er dejligt at føle sig tryg.

Så kan man se hvor meget den drejer. Det er så vildt. Det føles så mærkeligt at sidde bag rattet, man har lyst til hele tiden at gribe fat, men den har altså styr på det. Det skal så også siges af sikkerhedsmæssige grunde, at man skal altså have hænderne på rattet. Jaja, og ellers så kommer den også men en melding. Den viser du skal tage hænderne på rattet. Men her er det faktisk et meget godt billede på at den ikke altid opfanger skiltene, vi kommer lige nede fra motorvejen af hvor man må køre 110 km/t og nu kører vi oppe i byen og der må vi selvfølgelig ikke køre 110 km/t, det har den ikke helt opfanget endnu. Det gør den først når der kommer et skilt, men det er ikke sikkert den ser alle skilte.

Det som i ikke rigtig kan se, men som jeg kan se som fører, det er at der ligesom er et lag film hen over sidespejlet som gør at de modkørendes lys bliver mere dæmpet. Det er det samme som der er på bakspejlet, der er også film henover, det synes jeg standard i mange biler, men det er ikke så tit man ser det på sidespejlene. Det er også rigtig lækkert.

Den Vovlo som vi er ude og prøvekøre nu, den er fuldstændig sindssygt hurtig, hvor mange hestekræfter er det den har, 420 sammenlagt med hybrid, el og benzin. Det siger faktisk meget, men det jeg kan fortælle det er, at sådan her kører men den ønskede fart man gerne vil og det er ligegyldigt om det er 50 eller 130. Det som jeg vil vise nu, det er mit yndlingsmoment at vise, og det er hvor hurtig bilen den faktisk er, jeg er lige kørt på motorvejsrampen, og nu gir jeg den fuld gas, og jeg kører allerede 100. Altså det siger bare noget om hvor hurtig den her bil den er. Altså, det er bare så vild en oplevelse. Og en sidste ting, inde i speedometeret der kan man også se at den visuelt viser mig at jeg må køre op til 110 men jeg lige nu kun ligger på 100 fordi jeg følger trafikken og de sikkerhedsregler der er omkring det.

Ikke alene ser det godt ud hele instrumentbrættet her, noget pianolak og noget værk, Men der er også sådan en lækker funktion som giver mulighed for at vælge om man vil køre firehjulstræk, eller om man vil spare på benzinen og bare køre på el, eller man kan lave nogle individuelle indstillinger, set synes jeg er rigtig lækkert, det giver et hurtigt overblik over hvilken kørestil man gerne vil køre og så trykke på den her, det er en god genvej til det. Og så igen, noget af det som du siger, det med individuelle indstillinger, det kan man gøre til alt. Jeg opdagede lige nu her , da vi var i gang med at pakke bilen, men varmen, Mads og jeg vi har det på forskellige måder med hvordan vi gerne vil have varmen, men når man går ind og gerne vil lave det her med varmen, så kan man have i hoved klima, så kan man også have et parkeringsklima, hvordan man gerne vil have det når den er i parkeringsmode. Det synes jeg bare viser noget af det her med timing, og det er bare vildt fedt. Og der er ikke det du ikke kan indstille på den her bil her. Du kan indstille på alt.

Da det nu er en T8 vi har og dermed også en hybridbil så har den også mulighed for at man kan lade den op med kabel eller man kan lade den op via bilen. Og der kan man faktisk sætte den til at køre på charge, og så kører motoren faktisk hele tiden og så bruger den ikke på el. Og det er rigtig smart hvis man nu tænker at man skal ind til byen og køre og gerne vil køre på el, hvis man forestiller sig i fremtiden at man ikke må køre på benzin inde i byerne. Så man kan sætte den til charge når man kører udenfor byen og når man kører inde i byen så kan man sige man kun vil køre på el.

Det som jeg er blevet fuldstædig fan af ved Volvo, det skal ikke være nogen hemmelighed, at inden vi havde den her, der havde vi jo en XC60, det er når man skal have sprinklervæske, så prøv lige at se her, så sidder det simpelthen i viskerne, så får man det ikke sprøjtet ud over hele bilen, det kommer bare så fint op på vinduerne og igen så tænker jeg også, det er det man får. Altså det er det man betaler for, det er alle de her små lækre detaljer.

Hvad synes du om kabinestøjen i sådan en bil her? Der er ingen. Nu kører vi så også på ren el og det gør selvfølgelig rigtig meget, men generelt så er det bare en bil der er fuldstændig stille. Altså man kan jo selvfølgelig godt høre forskel på når man kører på el, og det synes jeg bare er mega fedt. Det bliver sådan lidt en sniger bil, men generelt er der bare stille herinde i bilen, ja det er der godt nok. Og det gør altså også at jeg føler mig enormt tryg når jeg kører i den her bil her. Altså, udover at det er en Volvo som jeg ved går enormt højt op i det her med sikkerhed, så føler jeg mig faktisk også rigtig tryg og det er det der også gør det lidt svært med alle de her hestekræfter her, fordi at du hører ikke nogen i bilen. I går da vi var ude og køre, så siger Mads ”hvorfor kører du ikke 80 som vi må?” og der lå jeg faktisk og kørte 95, så jeg kørte meget mere end jeg egentlig måtte, men fordi at den her bil den bare er så smooth at køre i, så mærker man det ikke. Så det er virkelig vigtigt at være opmærksom på speedometeret, man kan jo slå alt til og få bilen til at køre for dig så du har ikke det problem hvis det endelig er, men det siger bare nogen om hvor lækker en bil det er at køre i. Det er faktisk et rigtig godt bevis på, at den bare er elegant med måden den kører på.

Fed funktion, man kan ikke kun lukke den, men man kan også trykke på lås knappen når man går fra bilen, så er man fri for at låse den bagefter med sin fjernbetjening, det er altså en god feature. Og hvis man ligger mærke til det herude i siden, så bakspejlet bliver kørt ned når den bliver slået i bakgear. Det er meget rart når man holder stille i et lyskryds eller hvor man nu gør, så går bilen helt i dvale, og det er der selvfølgelig mange biler der gør, men så har de en benzinmotor der lige skal starte, det har den her ikke. Hvis jeg gerne vil køre nu så kører jeg bare. Og det er på el, så det er bare lige med det samme. Så det er ikke noget med at den lige skal starte motoren, det er lækkert!

Jeg står her med nøglen, lader bare som om jeg har den i lommen, så har den sådan en funktion, og jeg tror ikke jeg har prøvet nogen biler hvor det fungerer lige så godt som det her – det er smart! Ikke alene er det automatisk, det er også uden at røre. Jeg vil lige vise jer hvordan der er god plads i bagagerummet. Vi har lagt barnevognen ind, og som i kan se, så er der altså stadig sindssygt god plads, det er helt vildt.

Jeg er enormt glad for at der er varme i rattet, og det som jeg synes der er rigtig smart ved den her bil, som vi ikke har oplevet ved mange andre, det er at nu bare kan slå det til hernede og så kan enten vælge at slå sædevarmen til i 3 forskellige niveauer eller rat varmen til i 3 forskellige niveauer. Det har vi altså ikke prøvet før at det var på den her måde her, det kan jeg hvert fald ikke huske. Og det der også er lækkert ved den, det er at der er rat varme i hele rattet. Nogle af de biler vi har prøvet har det kun været delvist og her der er det faktisk hele vejen rundt og det er altså meget rart selvom der er de her 8 grader udenfor, så er det altså meget rart at have det her lune rat.

Nu er vi kravlet ind i bagagerummet, der er faktisk rigtig god plads herinde, prøv lige at se, den er kæmpe stor jo. Men det vi ville sige noget omkring, det var dels bagagerummet selvfølgelig, man nu har vi faktisk kørt i den her bil her den sidste uges tid, og, jamen det er fantastisk, det er virkelig en lækker bil. Den er med et ord: komplet! Den opfylder både det man gerne vil have i en hurtig bil, i en rummelig bil, i en komfort bil, sports bil, altså den er bare.. en familiebil eller ikke familiebil, en fed bil, en bil der bare blender ind – det hele. Det jeg vil sige omkring den her bil det er, at det her det er en bil for en (fine-smækker??) Den har alt hvad man kunne drømme om, den emmer af luksus og derudover har den jo virkelig god sikkerhed, det er jo også en dyr bil. Og jeg tænker egentlig at det her det er en bil for fine-smækkere. Ham der gerne vil have det hele, eller hende… der gerne vil have det hele, men ikke behøver at være flashy omkring det, fordi den ikke udstråler store skørter og sådan noget, selvom der er det hele. Men den er underspillet synes jeg, meget stilet. Men på den fede måde. Altså, det er en oplevelse.. Helt sikkert, hvis man har pengene til det så tag en tur i den, men jeg tror man forelsker sig i sådan en her. Nu ved jeg godt det er en T8 vi har haft på prøve, den forelsker man sig lidt hurtigere i, men ikke desto mindre… mange af de ting som er i den kan man få i de andre biler også, som vi også er forelskede i, bl.a. komforten og sikkerhede. Så helt sikkert et forsøg værd og tage en tur i den. Nu har det jo lige været juleaften, så der går lang tid før vi kan ønske os sådan en her – den er hvert fald fed, den er hele oplevelsen værd og jeg vil også sige at den er rigtig mange penge værd, den er bare mega fed. Der er ikke så meget andet at sige. Men også, den opfylder faktisk alle vores krav til en bil. Man skal gøre sig selv en tjeneste og prøve en tur i sådan en bil her det er en oplevelse. Så ja, fed bil, altså for os og vores vedkommende er den måske over evne, i forhold til at den er kæmpe stor når man kører rundt inde i byen, den kan være lidt problematisk at parkere, fordi mange parkeringspladser måske ikke er til så lang og stor en bil. Hestekræfterne kan jeg slet ikke administrerer.. Nej… stor bil, men det gør ikke så meget synes jeg ikke for mit vedkommende, men for mange heste og nok også for dyr. Men at få lov at ligge og køre rundt i den, det er for fedt. Det har viv irkelig været glade for.