Dacia Duster har formået den imponerende bedrift på samme tid at være en af de mest markante SUV’er på markedet og en af de absolut billigste. Selvom den ligner lidt af en kæmpe på vejen og har mere plads i både kabinen og bagagerummet end nogen anden bil i klassen, er det altså ikke nemt at finde en ny bil til samme pris som en Dacia Duster. Derfor er der ikke noget at sige til, at den er en af de allermest populære SUV’er i Europa, for med en Dacia Duster får man altså uhørt meget for pengene.
Med prisen er den et fornuftigt valg som en pålidelig og praktisk familiebil, der med garanti også vækker opmærksomhed med sin størrelse og det robuste og bastante design, som er bibeholdt i den nyeste version.
Og som Top Gear skriver i deres anmeldelse, er den ”en langt bedre bil, end den behøver være til prisen”, så du behøver ikke gå på kompromis med kvaliteten og køreoplevelsen, bare fordi du køber en praktisk og billig bil.
Hos Autohuset Vestergaard kan du få Dacia Duster i mange forskellige varianter, så du kan finde en med netop de specifikationer og det udstyr, du har brug for i din dagligdag. Og så kan alle varianterne nu fås med den nye Adventure-pakke, der bl.a. omfatter sidepaneler, kofangerbeskyttelse og lastholder, så du har alt, hvad der skal til for at tage din Dacia Duster med på eventyr.
Km/l: 12,7-20,0 | CO2: 131-178 g/km | Energimærke: B-A+
Brændstoftal og CO2 er baseret på WLTP. Som følge af WLTP er brændstofforbruget og CO2-udledningen varierende for hver enkelt variant og påvirkes af det individuelle tilvalg af ekstraudstyr.
OBS! Fra prisen på 164.990,- er KUN gældende for nuværende lagerbiler.
Køber du din nye eller brugte bil hos os, får du som noget helt nyt 14 dages fortrydelsesret. Det betyder ganske enkelt, at du kan fortryde købet af din bil.
*Regler og vilkår gælder.
Er denne nye bil interessant? Og har du en bil du gerne vil have indgår i en byttehandel, så kan du via denne formular få en vurderingspris.
Med VestergaardYOU, kan du book en af vores eksperter hos os eller hjemme hos dig selv.
Den nye Dacia Duster har fået samme vurdering på 3 ud af 5 stjerner i Euro NCAP-sikkerhedsvurderingen, som den tidligere udgave fik. Det skyldes blandt andet, at den er bygget op omkring den samme Renault-byggede platform, der i sig selv er garant for en vis sikkerhed, fordi Renault i sin tid var blandt de første, der satte stærkt ind på sikkerhedsområdet.
Generelt er Dacia Duster ikke spækket med moderne sikkerhedsudstyr som standard, men visse forbedringer betyder, at man godt kan føle sig tryg, selvom den ikke ligger i top på området.
Eksempelvis kommer Dacia Duster nu som standard med ABS, nødbremseassistent, antispin og elektronisk stabilitetssystem, ligesom blind vinkel-advarsel for første gang er tilgængelig, hvis man vælger Prestige-varianten.
At affjedringen er forbedret i forhold til seneste udgave af Dacia Duster, gør også en forskel for sikkerheden. Den sørger nemlig for, at bilens hjul holder kontakten med vejbanen, når der eksempelvis er ujævnheder eller regulære huller i vejen, eller hvis du kører lidt frisk til ved opstart eller nedbremsning og kan lide at presse citronen en smule gennem svingene. Samlet set betyder det, at bilen ligger sikkert på vejen og kan holde sig i balance, selv når der er fart på.
Sidst men ikke mindst, skal det ikke underkendes, at man fra sin høje siddeposition i den store Dacia Duster har det overblik over trafikken, der giver dig tryghed og det bedste udgangspunkt for at holde dig ude af problemer.
Børn i bilen - så skal sikkerheden være HELT i top
Foruden den øgede tryghed giver den høje siddeposition og de store vinduer også en bedre køreoplevelse, da du kan sidde komfortabelt i din Dacia Duster og skue ud over vejen, mens du bare cruiser derudad.
Generelt er Dacia Duster nem at køre uden at støde på irritationsmomenter – i hvert fald ikke fra bilen selv – hverken i bytrafik, eller når du skal længere ud på landet. Styringen er også ganske god: Der skal væsentlig mindre til at få den ny Dacia Duster til at reagere end tidligere udgaver, og den gør det hurtigt og med et vejgreb, der betyder, at du kan styre den nemt og sikkert gennem svingene. Her hjælper det også, at Dacia Duster i den nyeste udgave er blevet udstyret med elektrisk servostyring, så bilen nu er endnu lettere at manøvrere, ikke mindst ved lave hastigheder. Og så giver den forbedrede affjedring en mere komfortabel og glidende kørsel, hvor du ikke forstyrres af hverken små eller store ujævnheder i vejen.
Ligesom sine forgængere er den ny Dacia Duster imidlertid ikke nogen racerbil. Accelerationen fra 0-100 km/t tager mellem 10,5 og 12 sekunder afhængig af motortype, og tophastigheden for benzinmotoren 1.6 SCe 115 er 172 km/t, mens den er en anelse højere – 181 km/t – med dieselmotoren 1.5 Blue dCi 115. Hvis du er født med lidt benzin i blodet, eller regner med at skulle tilbringe en del tid på den tyske Autobahn, er det også muligt at få den forhjulstrukne Dacia Duster med en turbomotor, der giver en topfart på op til 200 km/t.
Lige meget hvad bliver Dacia Duster nok alligevel aldrig verdens hurtigste bil, men til gengæld er den garant for en rolig og behagelig køretur i en stor og sikker bil. Den oplevelse forstærkes også af en fornuftig lydisolering, der gør, at du ikke bliver irriteret af støj fra hverken trafik, motor eller landevejen.
Dacia Duster egner sig altså godt til længere ture og er altid et pålideligt valg til at få dig sikkert og trygt fra A til B, men på nogle måder klarer den sig faktisk endnu bedre i den travle bytrafik. For selvom det er en stor bil til en minibils pris, kører den lige så godt, som en god, lille SUV skal kunne, og den er så overraskende smal, at den er nem at guide gennem snævre gader og over de mindste landeveje.
Hvis du skal endnu længere ud, klarer en firehjulstrukken Dacia Duster sig frygtløst og upåklageligt i ethvert terræn og i al slags vejr, og med dens lavere første gear og et effektivt hill descent control-system, der hjælper på stejle nedkørsler, er den også i sit es, når vejen bliver kuperet. Med en Dacia Duster behøver du derfor ikke lade dig begrænse af vejens eller terrænets beskaffenhed – det er bare om at tage den med på eventyr.
Vi har bilen klar når du kommer, når du booker din prøvetur online.
Som det altid har været tilfældet med Dacia Duster, er det første, man lægger mærke til i den nye udgave, det karakteristiske, bastante udseende.
Ejerne af de gamle udgaver af Dacia Duster elsker lige netop det look, så det er også mere eller mindre videreført i den nye udgave, der mest af alt ser ud til at have fået en gevaldig ansigtsløftning. Ikke desto mindre fortæller Dacia, at alle de ydre dele faktisk er spritnye, så der er tale om en ordentlig overhaling, der giver det klassiske rå Duster-look et lidt pænere udtryk. Da understellet stadig er det samme, er den ny Dacia Duster faktisk ikke bredere end sin forgænger, men den mere afrundede kølerhjelm, de bredere for- og baglygter, de blødere kanter og de større hjul får det til at se sådan ud.
Den måske mest iøjnefaldende ændring er det nye kølergitter, der også er gjort bredere, og som understreger Dusterens stærke ydre. Selvom det umiddelbart ser ud, som om der ikke er sket meget, siden den seneste Dacia Duster kom på markedet, er det altså lykkedes Dacia at skabe en ny udgave, hvor det i forvejen populære design er blevet endnu bedre. Det er stadig den solide og robust udseende Duster, som vi kender og elsker, men den er flottere end nogensinde før.
Det måske allervigtigste for en praktisk familiebil er, at der er god plads i både kabinen og bagagerummet, og her skuffer Dacia Duster absolut heller ikke. Her kommer den imponerende størrelse virkelig til udtryk, og bilens ydre taget i betragtning burde det ikke komme bag på en, hvor rummelig den føles, når du stiger op i den – i øvrigt i en pæn højde over jorden.
Der er god plads til både fører og passager, og på de tre brede bagsæder kan der sagtens sidde tre voksne uden pladsproblemer, så Dacia Duster er også en fornuftig langtidsinvestering, der kan holde til, at børnene begynder at blive store. Hvor man end sidder, er der god plads både i højden og til ben og knæ, og ovenikøbet har Dacia fundet plads til opbevaring mellem forsæderne og foran gearstangen. Også i lommerne i dørene er der gjort plads til for eksempel drikkevarer, snacks, bøger, elektronik, eller hvad man nu kunne få brug for på en længere Duster-tur – både når man kører alene, og når der skal være plads til hele familiens udstyr.
Samme tema fortsætter, når man åbner bagagerummet, der er på hele 445 liter, som kan udvides til 1.623 liter, når bagsæderne foldes forover. Det er et af de største bagagerum i klassen: Du kan uden problemer få alle feriekufferterne med, og hvis du folder bagsæderne ned, kan Dacia Duster bruges til at transportere både mindre møbler og udstyr til en rigtig adventure-ferie. Til sidstnævnte er det også et plus, at der – selvom pladsen i bagagerummet er lidt mindre – er næsten lige så meget bagageplads i firehjulstrækkeren, når først bagsæderne er slået ned, så du kan få det hele med på offroad-tur.
Selve kabinen er minimalistisk indrettet: Dacia har ikke brugt kabineplads på ting, du ikke har brug for, men det hele er solidt og er opdateret siden den seneste Dacia Duster, så alt er en tand mere moderne og lækkert designet.
Dacia Duster er på mange måder en ærlig bil: Den prøver ikke at være noget, den ikke er, men til gengæld er den så fremragende til at være det, den er. Det er klart, at Dacia Duster ikke ligger i toppen, hvad angår moderne udstyr, og prisen er ikke presset op med alt for mange små, fine detaljer i kabinens indretning. I stedet får du en robust og rummelig SUV, der kan alt det, en praktisk bil skal kunne – og så kan man jo selv vælge en af de mere udstyrstunge varianter, hvis man har brug for det.
Lige meget hvilken udgave af Dacia Duster man vælger, kan man i hvert fald vide sig sikker på at få en masse bil for pengene, der kan opfylde alle familiens transportbehov.
5 sæder
12V-stik for
16" stålfælge 215/65 R16
ABS + bremsekraftforstærker + nødbremseassistent (EBA)
Airbag i førersæde og airbag i passagersiden med mulighed for deaktivering
ECO-funktion
ESC (elektronisk stabilitetskontrol) med ASR (antispin)
Fjernbetjent centrallåsHastighedsbegrænser
Hill Start Assistent
Sideairbags i forsæderne, der beskytter hoved og ryg
Manuel aircondition
Dacia Plug & Radio (radio, CD, MP3, AUX+USB-stik, Bluetooth® og ratbetjening)
Cruise control
Hill Descent Control (HDC) (kun til 4x4)
Parkeringssensor bag
City Pack
Design pack (16" aluminiumsfælge "Cyclade", sidespejle i krom, tagrails, kofangerbeskyttelse i mat kromlakering, tonede ruder ved bagsæde, bagerste sideruder og bagrude)
Højdejusterbare sikkerhedsseler for
Højdejusterbart førersæde
Højdejusterbart rat
El-sidespejle med varme
Midterarmlæn foran
En rummelig og elegant familiebil - med fokus på sikkerhed.
Tak, vi har nu modtaget din bil til vurdering og vi kontakter dig hurtigst muligt.
Tilbage til siden