HISTORIEN OM MAZDA

Fra korkfabrik til verdensomspændende bilproducent og til AV i Vejle samt Horsens.

Da vi nu, udover vores butik i Horsens, er blevet Mazda forhandler i Vejle, så har vi kigget på historien om Mazda. Du kan her læse om, hvordan en kork fabrik kom til at producere biler. Du er naturligvis også meget velkommen til at komme ind og besøg os i Vejle eller i Horsens.

Mazda Motor Corporation, almindeligt kendt som Mazda, er en Japansk multinational bilproducent med base i Fuchü, Hiroshima. Men Mazda har ikke altid produceret biler. Faktisk, startede de ud i en ganske anden branche. Japanske Jujiro Matsuda startede d. 30. januar 1920 virksomheden Toyo Cork Kogyo og deres fornemmeste opgave var at producere og sælge kork. Et årti senere producerede firmaet sin første automobil og ændrede sit navn til Mazda. Den dag i dag er det altså ikke kork Mazda er kendt for, men er deres økonomiske og kvalitetsbevidste biler hvoriblandt man kan finde Mazda Miata – verdens bedst solgte roadster.

I 1920 ændrede de navn til Toyo Kogyo. Dog havde virksomheden store økonomiske udfordringer og måtte hjælpes tilbage på benene igen af diverse entreprenører og Hiroshima Saving Bank. Et af de tiltag de gjorde sig var, at de begyndte at producere mekaniske dele til biler og ikke lang tid efter introducerede de deres første bil, Mazda-Go autorickshaw. Under 2. Verdenskrig producerede Toyu Kogyo også våben til det Japanske militær men oplevede igen store udfordringer, her skyldes det dog amerikanernes bobning af Hiroshima.

Officielt adopterede firmaet først Mazda navnet i 1984 selvom alle biler lavet før den dato bar navnet. Her kan blandt andet nævnes Mazda R360 som blev introduceret i 1960 og Mazda Carol i 1962. Der var i den sammenhæng blevet overvejet flere navne, bl.a. Sumera-GO og Tenshi-GO. Ifølge Mazda selv, er navnet associeret med lysguden Ahura Mazda, med håbet om at det ville oplyse bilerne. Derudover er der også en kobling til stifteren Jujiro Matsuda.

Mazda blev på mange måder inspireret af NSU’s Sedan Ro 80 og begyndte at bruge meget energi på at udvikle deres Wankel rotary engine, for på den måde at differentiere sig fra andre japanske bilmærker. Det virkede for Mazda og de begyndte i stigende grad at eksportere deres biler. Deres rotary modeller blev hurtigt populære sammen med deres senere udviklede piston-powered model. Deres R100 serie og RX serier blev hurtigt deres ledende eksport områder. I 1970 brød de ind på det amerikanske marked og havde stor succes frem til oliekrisen i 1973. Amerikanerne begyndte at købe biler med bedre brændstoføkonomi, og dermed blev Mazda’s relativt tørstige rotary-modeller hurtigt upopulære. Mazda led et stort tab da de på mange måder havde satset på deres rotary-modeller og i 1975 var de igen på randen til at måtte dreje nøglen om. Heldigvis, havde Mazda ikke helt vendt deres piston motorer ryggen og de fortsatte med at producere flere forskellige varianter af 4 cylindere. De valgte altså at fokusere på piston-modellerne som deres primære og rotary motoren blev nærmere en mulighed for dem der ville have en sportsbil. Dette resulterede i deres RX-7 model i 1978 og den moderne RX-8 kom til lidt senere. Det resulterede ydermere også i, at Mazda kunne fremstille en ny piston-powered roadster nemlig Mazda MX-5, også kendt som Miata.

Fra 1975 frem til 2015 har Mazda haft et partnerskab med Ford Motor Company, partnerskabet blev dannet på baggrund af Mazda’s økonomiske problemer i 1960’erne. Ford købte altså aktier i Mazda og i 1979 ejede de 7% af organisationen og i 2002 købte de yderlige 20% og igen 5% lidt efter. Partnerskabet med Ford bød på mange forskellige udviklingsmuligheder indenfor design og motorteknologi. Den verdensomspændende finanskrise i 2008 gjorde dog at Ford i stærk grad overvejede at sælge deres aktier i Mazda for at optimere deres egne ressourcer. Det resulterede i at Ford på trods af et succesfuldt partnerskab med Mazda valgte at sælge 20% af deres aktier og dermed også overgav alt kontrol de måtte have haft over organisationen. Mazda opkøbte derefter stort set resten af de aktier Ford havde for omkring $185 millioner og i 2015 solgte Ford deres sidste 2%. I 2011 underskrev Mazda en aftale om partnerskab med Toyota. Mazda skulle forsyne Toyota med fuel-efficient SkyActiv benzin og teknologi til dieselmotorer, og i bytte ville de for hydrogen celle systemer. Dette partnerskab eksisterer stadig den dag i dag.

Fremtiden for Mazda ser lys ud. Som de har gjort indtil nu, vil de blive ved med at finde innovative måder at udvikle deres biler på og løse de udfordringer de måtte stå overfor. Deres SkyActiv-teknologier står først på dagsordenen. De skulle ifølge Mazda mindske brændstofforbruget men øge køreglæden. Deres nyeste design KODO – Soul of Motion vækker også stor opsigt. Det handler altså for Mazda om at ændre den måde hvorpå biler fremstilles. At gøre dem mere kraftfulde samtidig med at brændstofforbruget reduceres. De skal gøres mere komfortable, smidige og kompakte, men vægten skal mindskes.