TEST AF DACIA DUSTER

Jane og Mads tester og anmelder den store Dacia Duster (2017)

Specifikationer om testbilen

Model: Duster 
Motorstørrelse: 1,2 TCe 125 Laureate
Serviceintervaller: 1 år / 20.000 km
Km/l: 16,4 km/l
Standardudstyr:

  • El-ruder for med antiklemssikring i førersiden
  • Varme i forsæder
  • Manuel aircondition
  • El-sidespejle m. varme
  • Kørecomputer med 6 funktioner
  • ... og meget mere!



LÆS OM VIDEOEN HER

Jane og Mads tester og anmelder den store Dacia Duster og synes de får meget for pengene

Jane: Så har vi fået udleveret en ny bil, denne gang en Dacia Duster som er rimelig stor og rummelig, virker det som om. Når man kører i bilen har man et rimelig godt overblik fordi det jo er en høj bil, så sidder man også højt oppe. Det der også er lidt spændende den her gang, det er at Mads han skal til Helsingør, eller det skal vi begge, fordi han skal lave en halv Ironman i den her weekend, så vi vil prøve at pakke bilen med cykler og svømmedragt og alle de her ting som han nu plejer at have med – så det er vi egentlig lidt spændte på, hvordan det kan passe i bilen.

Mads: Den er rummelig, men stadig når man kører i den føler man ikke den er stor, altså det føles som en lille citybil men den er bare mere rummelig. Der er det der skal være i den synes jeg også.

Jane: Og den er lige så levende som en citybil er, den reagerer hurtigt og den er hurtigt i gang - måske nogen gange lidt for hurtigt. Jeg synes til gengæld, at da vi kørte til Helsingør her i weekenden, der var den super lækker at køre langt i, det have jeg det rigtig godt med. Fartpilot osv. virkede bare og det var en rigtig behagelig køretur.

Mads: Vi er nu på vej over Storebælt og der er faktisk kraftig vind i dag, der stod en advarsel om kraftig vind men vi oplever ikke det helt store med bilen – den ligger stabilt og der er ikke kabinestøj eller noget. Den kører som den skal, der er overhovedet ikke noget at klage over.

Der er ikke brugt unødig energi på at lave bilen luksuriøs, den bliver bare som en bil nu engang skal være og den har de ting den skal have, men den er ikke blevet polstret til med teknologi. Den har bare parkeringscensor, cruise-control, Bluetooth og i den her er der så ikke navigation men det vil vi nok helt klart anbefale, altså at tage den med navigation også. Jane: Og så har den også Bluetooth opkobling med telefonen, altså det er meget intuitivt også hvor den skriver: gør det og det og det og det, det er meget nemt og jeg tænker at det kan godt være det er sådan lidt gammeldags men det virker jo og det synes jeg bare er det vigtigste.

Mads: Det er sådan det overordnede tema med bilen, det er at det hele virker. Jane: Ja, den siger for eksempel også inde i kontrolpanelet at nu vil den have jeg skifter gear op eller ned, det synes jeg er meget sjovt, at den siger nu skal vi lige et højere gear op eller et lavere gear ned.

Og så er der sådan den samlede vurdering af bilen. Altså, jeg tænker rigtig meget: hvad koster bilen og hvad får jeg for de penge. Det her det er en bil til rundt regnet 200.000kr – jeg får en spritny bil, jeg får meget mere plads end jeg overhovedet havde forventet. Jeg var ret skeptisk da jeg fik udleveret den her bil og vi skulle prøve den, og skeptisk overfor om Mads’ cykel kunne være i den nu hvor vi skulle afsted her i weekenden, men vi blev meget positiv overrasket. Der er fartpilot, Bluetooth og alle de her ting som man forventer i en ny bil og så synes jeg faktisk det hele hænger meget godt sammen. Det er value for money. Så jeg vil sige at hvis man skal lave en samlet karakter på prisen og bilen, så kommer den højt op, det synes jeg faktisk.

Mads: Men det er vigtigt at huske på prisen, fordi hvis jeg ikke gør det så ville jeg give den lavere, men ellers vil jeg sige en 4-stykker. Så prisen er helt klart en af dens forcer.